Geluk en zelfdiscipline (5 tips)

Wat is geluk? Veel mensen associëren het met succes en roem. De Oostenrijkse psychotherapeut en hoogleraar Viktor Frankl (1905-1997), die de verschrikkingen van het concentratiekamp in de Tweede Oorlog had overleefd, ontwikkelde een andere benadering. Zijn psychotherapie is gebaseerd op de heilzame werking van betekenis geven aan je leven. Hij adviseerde zijn patiënten en studenten om juist niet te streven naar geluk of succes.

“Want succes kun je, net zo min als geluk, niet nastreven; dat moet vanzelf komen, en gebeurt alleen als onbedoeld neveneffect van je toewijding aan een zaak die groter is dan jijzelf of als bijproduct van je overgave aan iemand anders.” (zie verder https://www.brainpickings.org/2013/03/26/viktor-frankl-mans-search-for-meaning/) Je wijden aan een zaak die groter is dan je eigen bestaan. Poeh! Dat klinkt alsof je de wereld moet gaan redden. Je kunt ook wat dichter bij huis beginnen. Met zelfdiscipline. Zelfdiscipline betekent letterlijk ‘discipel worden van je eigen voornemen(s)’, of: ‘volger van je eigen regels’. Dan is de eerste vraag: met welk doel? Frankl’s advies is dan: richt je op een hoger doel dat onder alle omstandigheden zin geeft aan je bestaan. Dan zul je – als toevallige bijwerking van je toewijding – geluk vinden.

Gezondheid als doel van taichi-discipline lijkt vrij eenzijdig en beperkt. Je richt je in eerste instantie alleen op jezelf. Maar dit kan helpen om beter voor jezelf te zorgen. Die toewijding aan je eigen welzijn en gezondheid zou weldadige effecten kunnen hebben. (zie ook mijn blog https://taichi4you.wordpress.com/2017/03/31/discipline-is-al…n-lucifersdoosje/) De zachtheid, ontspanning en flexibeler manier van bewegen kunnen weleens niet alleen je conditie, maar ook je humeur verbeteren. Je ontwikkelt al doende misschien wel geduld en aandacht. Allemaal zinvolle kwaliteiten.

Hier zijn 5 (losse) tips voor je taichi-oefening:

  1.  Begin gewoon, doe één oefening, eentje die je al een beetje kent
  2.  Ontspan
  3.  Durf op te merken, of het nu fout of juist goed gaat
  4.  Wees aanwezig bij de beweging en bij je voeten
  5.  Forceer niet en stop als het nog leuk is

 

Advertisements

2 thoughts on “Geluk en zelfdiscipline (5 tips)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s