Taichi en wilskracht 3 (slot)

treurwilg

Toen ik jaren geleden stopte met roken was ik al drie keer eerder gestopt en weer begonnen. Dat het uiteindelijk wel lukte, was niet door met de sterke wil en de tanden op elkaar de voortdurende verleiding van de sigaret te weerstaan. Zo’n sterke wil heb ik gewoon niet! Ik ben meer van de benadering ‘wie niet sterk is moet slim (en vastbesloten) zijn’. Kortom, de benadering van de ‘kundige’ wil (zie voor uitleg https://taichi4you.wordpress.com/2017/01/27/taichi-en-wilskracht/). In deze derde en laatste blog over het thema wilskracht vertel ik hoe ik met behulp van de kundige wil kon stoppen met roken.

Ik was er na die drie mislukte stoppogingen achter gekomen dat een slechte gewoonte afleren erg moeilijk is. Ergens las ik dat het helpt om naast de slechte, oude gewoonte eerst ook een gezonde, nieuwe gewoonte te ontwikkelen. Die vond ik, toeval of niet, toen in taichi. Maar een andere gezonde activiteit was natuurlijk ook goed geweest. Als het je aandacht en een deel van je dagelijks leven maar verlegt naar iets gezonds.

Daarnaast bleek ik niet alleen fysiek verslaafd maar ook emotioneel gehecht te zijn geraakt aan roken. Dat is die vreemde vertrouwdheid van een slechte gewoonte: “Zou mijn leven zonder sigaret echt wel leuker en prettiger worden?” En dat terwijl ik toch wel last had van klachten: kortademigheid, snellere verzuring van de spieren en vervelende hoestbuien. Daarom probeerde ik steeds als ik rookte oprecht uit te vinden of en wat het me emotioneel te bieden had: “Voel ik me nu echt prettiger en meer ontspannen?”

Ondertussen stelde ik me geregeld voor dat ik me zonder sigaret gezonder en energieker zou voelen, vrij van klachten.

In oktober 1997 heb ik mijn laatste sigaret gerookt.

Mijn longen zijn schoner en – belangrijker – het vertrouwen in mijn vermogen om gewoontes te veranderen is sindsdien groter geworden.

Leave a Reply

